Panimoteollisuus lobbaa lasten kustannuksella

Panimoteollisuus on lähestynyt kansanedustajia ”Juotavaa energiaa!” -lobbausesitteellä ja sen ohessa energiajuomia puolustelevalla saatekirjeellä. Panimoliitossa ollaan mitä ilmeisimmin huolestuttu energiajuomien myynnistä: onhan energiajuomien epäterveellisyydestä lapsille ja nuorille keskusteltu julkisuudessa viime aikoina yhä enemmän. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry:n lobbausposti ei siis tule yllättäen, vaikka sen sisältö ihmetyttääkin.

Ensinnäkin, Panimoliiton lobbauspostin mukaan energiajuomien vaikutus perustuu ”tutkittuihin ja turvallisiin raaka-aineisiin kuten kofeiiniin, guaranaan, tauriiniin ja vitamiineihin ”. Huomautan tähän, että näiden ainesosien yhteisvaikutus on kaikkea muuta kuin tutkittua ja turvallista. Vai voitteko osoittaa kotimaisen tuoreen tutkimuksen, jossa näiden ainesosien yhteisvaikutusta lapsiin ja nuoriin olisi tutkittu? 

Panimoteollisuus opastaa lobbauspostissaan vanhempia: ”Lapsille ja nuorille ei pitäisi lähtökohtaisesti syntyä tarvetta ylimääräiseen piristykseen, suositeltavampaa on nukkua väsymys pois. Energiajuomien satunnainen käyttö ei ole silti nuorillekaan vaarallista”. Hei haloo, panimoteollisuusko valvoo, että alle 15-vuotiaat noudattavat suosituksia, joista edes kauppiaat eivät piittaa?  

Monissa kouluissa on huolestuttu energiajuomien vaikutuksesta lapsiin, ja koulut ovat kieltäneet energiajuomien nauttimisen koulussa. Monet lapset juovatkin aamiaiseksi energiajuoman jo ennen kouluun tuloa.

Uusimpien käyttäjätutkimusten mukaan (LATE-työryhmän raportti 2/2010) lähes 10% kahdeksasluokkalaisista joi vuosina 2007-2008 energiajuomia lähes päivittäin. Panimoteollisuudelle tiedoksi: kyse ei ole enää satunnaisesta käytöstä. Vastuunottoa kaivataan siis myös valmistajilta ja myyjiltä, ei vain vanhemmilta ja kouluilta.

Edelleen, Panimoteollisuus väittää lobbauskirjeessään, ettei energiajuomia markkinoida alle 15-vuotialle. Hevonkukkua! Panimoteollisuushan markkinoi uutena tuotteenaan erityisesti ala-asteikäisille suunnattuja energiajuomia.

Pikkulasten energiajuomia mainostetaan muka vastuullisina tuotteina sillä perusteella, ettei niissä ole piristäviä aineita yhtä paljon kuin muissa energiajuomissa. Mutta valitseeko lapsi turvallisemman vaihtoehdon, jos kaupasta saa ostettua yhtä lailla enemmän piristeitä sisältävän ja siis voimakkaammin vaikuttavamman vaihtoehdon?  

Panimoliiton jäsenyritykset hyväksyivät vuonna 2006 yhteiset virvoitusjuomien vastuullista kaupallista viestintää ja myyntimenetelmiä koskevat ohjeet. Niiden mukaan virvoitusjuomia ei pitäisi mainostaa ensisijaisesti lapsille suunnattuissa medioissa. Lapsille myöskään pitäisi luoda kohtuuttomia odotuksia energiajuomien vaikutuksista.  

Yritykset ovat selvästi lipsuneet vastuullisuudesta eikä ohjeita tunnuta noudatettavan. Päinvastoin, ikävästi tuntuu siltä, että lobbausviestillään kansanedustajille Panimoteollisuus ajaa markkinoiden etua piittaamatta vähääkään lasten ja nuorten terveydestä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.