Valtuustoaloite oppilaiden osallisuuden edistämisestä Helsingissä

Helsingin kaupunginvaltuusto täyttää tänä vuonna 150 vuotta. Kaupunginvaltuuston juhlavuosi on kaupunkidemokratian juhlavuosi, sillä kaupunginvaltuusto on merkittävä paikka edistää demokratian toteutumista kaupungissa.

Demokratia ei koskaan ole valmis vaan esimerkiksi osallisuus ja asukkaiden kuuleminen vaativat jatkuvaa kehittämistä. Esimerkiksi asukas- ja äänestysaktiivisuudessa on merkittäviä eroja Helsingin eri kaupunginosien kesken. Hyvinvoivilla alueilla otetaan kantaa kaava- ja palveluverkkosuunnitelmiin huomattavasti aktiivisemmin kuin hauraimmilla alueilla. On suuria eroja siinä, miten hyvin asukkaat tuntevat vaikuttamisen mahdollisuuksiaan ja kansalaisen oikeuksia.

Demokratia ei toteudu vain äänestämisenä vaaleissa. Demokratia toteutuu erityisesti silloin, kun uudet, aikaisemmin passiiviset, hiljaiset ja äänettömät ihmiset tulevat saavat äänensä kuuluviin ja tulevat kuulluiksi omassa yhteisössään. Oppilaskunnat ja nuorisoneuvosto ovat nuorille vain eräitä osallistumisen ja kuulluiksi tulemisen paikkoja. Kaikkein tärkeintä on, että nuoret tietävät olevansa kansalaisina yhtä arvokkaita ja oikeutettuja kuulluiksi tulemiseen. Kansalaisoikeuksistaan tietoisista nuorista kasvaa kansalaisoikeuksiaan aktiivisesti toteuttavia aikuisia.

Erityisen tärkeää demokratian ja osallisuuden kehittymisen kannalta olisi, että kansalaisen oikeudet tulisivat tutuiksi jo perusopetuksessa. Näitä oikeuksia ovat esimerkiksi oppilaan oikeus henkilökohtaiseen vapauteen ja koskemattomuuteen, oikeus yhdenvertaiseen ja tasa-arvoiseen kohteluun sekä oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön ja oikeus osallisuuteen. Oppilaiden oikeuksista ja velvollisuuksista on säädetty muun muassa perustuslaissa, oppivelvollisuuslaissa, perusopetuslaissa, oppilas- ja opiskelijahuoltolaissa sekä lapsen oikeuksien sopimuksessa.

Oppilaalla on toisaalta myös lakiin pohjautuvia velvollisuuksia, kuten velvollisuus olla kiusaamatta ja syrjimättä muita sekä toimia siten, ettei hän vaaranna muiden oppilaiden, kouluyhteisön tai opiskeluympäristön turvallisuutta tai terveyttä.

Tein 15.1. valtuustoaloitteen, että Helsingin kaupunki Helsingin peruskouluissa hankkeen, joka lisää helsinkiläisten nuorten tietämystä oppilaan perusoikeuksista ja tavoittelee osallisuuden nykyistä tasavertaisempaa toteutumista kaupungissa. Hanke voitaisiin toteuttaa esimerkiksi yhteistyössä järjestöjen kanssa.